Naturlig mat


En vacker höstdag som denna bjuder både på förkylning och på fortsatta tankar kring hur vi människor lever idag. Jag har ju sedan några år tillbaka en livsstilsfilosofi, som innebär en, för mig, mer hållbar livsstil på olika fronter. Här kan ni läsa ursprungsinlägget till min livsstilsfilosofi . Idag vill jag berätta om mat och varför jag väljer naturlig mat.. På bilderna ser ni exempel på vad jag ofta har hemma.


Med naturlig mat menar jag livsmedel fria ifrån konstgjorda tillsatser, åtminstone i allra största möjligaste mån. Det är inte svårt alls, men lite trixigt i början. Så här gör jag: är livsmedlet i en förpackning med en ingrediensförteckningar så läser jag den. För varje ingrediens så ställer jag mig frågan "är det en naturlig råvara" och svarar jag nej på det, så följer den produkten inte med hem. Givetvis fuskas det ibland, men de allra flesta gångerna så blir det no no till dessa.


Här är en förpackning med krossade tomater som jag köpt. Krossade tomater kan vara en luring eftersom det inte alltid bara innehåller något naturligt. Exempel på andra saker som kan förekomma i krossade tomater är socker och E330, som är ett surhetsreglerande medel och används mot härskning och missfärgning. Det framställs med hjälp av mögelsporer (Källa) . Många säger att de reagerar på E330, så här finns det en vits med att inte äta livsmedel med det i.



Så här ser en riktigt enkel ingrediensförteckning ut, så den hamnar i matkorgen. Det är strödadlar och det är väl sojamjöl i för att det inte ska kladda ihop i paketet kan jag tänka, och det är ju väldigt lite av just sojamjölet. Strödadlar är mums i morgonyoghurten.


Här är en typisk produkt (dip)som inte borde ha hamnat i matkorgen, men som gjorde det i ett obevakat ögonblick för ganska länge sedan (nej, jag var själv och handlade, ingen med mig). Det jag inte kan se som en naturlig råvara är ganska många av ingredienserna; modifierad potatisstärkelse (den kan vara ursäktad eftersom jag vet vad potatisstärkelse är för något), maltodextrin, surhetsreglerande medel (kalciumlaktat), jästextrakt, aromer. Maltodextrin är en kolhydrat som tillverkas av stärkelse som brutits ned i mindre beståndsdelar genom processer. Ger snabb energi. Används oftast som fyllnadsmedel. Maltodextrin kan ge besvär i magen. 
Kalciumlaktat är ett salt som utvinns ur kalcium. Jästextrakt är en luring och något jag inte gärna äter. Mer om det kan ni läsa här (observera att länken går till livsmedelsverket). Ni kan också googla på jästextrakt, smakförstärkare eller glutamat så får ni rejält med information om varför det är bra att undvika det (som är så gott - det är därför det finns i nästan allt!)


Den här handlade jag helt och hållet medvetet alldeles nyligen, och det är inlagda soltorkade tomater. Den är ursäktat eftersom jag ytterst sällan äter det. Här är det förutom E330, antioxidationsmedlet E300 och naturliga aromer som jag inte vet vad det är eller vet att det inte är en naturlig råvara. E300 är askorbinsyra, ett syntetiskt framställt c-vitamin. Naturliga aromer kan ju verka harmlösa och just naturliga, men så lätt är det inte, Läs bara här så får ni se . Riktigt så illa är det inte alltid, men det är en anledning till att ni även ska vara kritiska till just naturliga aromer, även om det säkert inte är mycket tillsatt. 

Andra saker jag brukar tänka på när jag handlar är att det gärna ska vara ekologiskt och det är av den anledningen att i sådant som är konventionellt odlat, där används bekämpningsmedel, som är ett kemiskt preparat som tillförs råvaran via jorden.

Sedan tänker jag även på att äta så naturligt som möjligt innefattar även minska ned på eller så gott som utesluta raffinerade produkter såsom vitt socker, vitt mjöl osv. Dessa produkter är ju heller inte något som är så bra om blodsockret ska hållas lugnt och jämnt över dagen. En effekt är att sockersuget minskar radikalt.

Jag tycker att det går väldigt bra att äta så här. Jag kan märka skillnad både hälsomässigt, och även att jag inte är sugen på sött (kanske ibland, men väldigt sällan).

Ha en fortsatt fin helg alla!


Kommentarer

Populära inlägg