Tid är pengar



Denna helt vanliga vårvintersöndag, är för mig inte helt vanlig. Nej, den är ganska ovanlig. En del av er vet ju att jag valt att gå ner i arbetstid på min anställning. Anledningen till det är fler olika. Så i morgon, måndag, innebär det att jag inte ska gå till mitt jobb, utan jag kan disponera dagen precis som jag själv vill! Visst innebär det helt klart att jag kommer att ha betydligt mindre pengar som kommer in, eftersom min arbetstid nu istället blir  60 procent, en längre period. Men, som det här blogginlägget ska handla om: tid är pengar.

När det finns mer tid att fritt disponera innebär det ju en större chans att smartare val görs, där det inte är stressen som styr, utan förnuftet mer råder. I mitt tidigare blogginlägg som ni kan läsa om här skrev jag ju om att mindre utgifter kan ge mig en större frihet i mitt liv på olika plan. Under de månader som jag levt på det sättet, är det ett faktum att det är fullt möjligt - mer pengar finns kvar på kontot varje månad. Hur gör jag det då? Några exempel på hur jag gjort just idag:


Kaffe
Jag tycker att det är viktigt att köpa ett kaffe där jag vet att de som arbetar på kaffeplantagerna inte blir utsatta för bekämpningsmedel och har det bra där de jobbar, så därför väljer jag alltid ett kaffe som har märkningen Fairtrade. Läs mer om vad Fairtrade är här . Tidigare köpte jag ett kaffe som jag gillade som hade den märkningen, men som var dyrare, så jag tänkte att ett sätt att få ner utgifterna var att byta ut till annan billigare sort. Genom att byta sort tjänade jag per paket, beroende på var jag handlade den gamla sorten, men om vi tar på det billigaste stället, så blev det sex kronor paketet. Nu såg jag att de hade ett extrapris på två paket för 69 kronor, och normalpris på denna sort för två paket ligger på 79.90. Det handlar väl inte om så stora summor. Men räkna ut hur mycket kaffe du gör av med på ett år och jämför skillnaden sen, då brukar det bli en hel del.





De här varorna är sådant jag normalt sätt brukar ha hemma (inte alltid osten rller brödet). Idag köpte jag de alla på extrapris - jag visste att de fanns på extrapris i just den mataffären. Genom att välja att då köpa dessa varor nu, så sparde jag i det här fallet 22 kronor. Jag har på mina kvitton i regel mellan 5 och 65 kronors rabatt och på ett år så handlar det om en ganska skön summa som jag sparat in genom att oftast handla strategiskt. 

Det här är bara ett sätt av flera, som jag gör för att minska mina utgifter. Genom att vara medveten och reflekterande går det att på olika sätt få ner utgifterna. Dessa pengar som sparas kan då användas till precis vad du själv vill - i mitt fall har det möjliggjort ett val att byta ut pengar mot tid.



Kommentarer

Populära inlägg