Miljövänligare och mer hållbar livsstil

Livsstil som håller bättre




Jag vill fortsätta och berätta lite vad som hänt de senaste två åren, sedan jag påbörjade mitt mer miljövänligare och hållbara livsstil. Har ni inte läst mitt första blogginlägg om detta så kan ni läsa det här. 

Mindre impulsköp

En av förändringarna som skedde, som jag inte tänkte på först, var att jag slutade handla oreflekterat, det vill säga, impulsköp försvann eller minskade till det minimala. Det är ju inte bara bra för miljön utan även positivt för mindre pengar "försvinner" ju. Den här förändringen gillade jag verkligen, den var bra, med anledning av de två positiva följderna som blev. En annan följd som jag också märkte och gillade var att det var "jag" som bestämde vad jag ville köpa, alltså köpet var genomtänkt och inte förhastat - det kändes som om jag mer ägde den situationen. Jag slapp ju därför också komma hem med något som jag upptäckte inte var så bra, eller inte passade och så vidare.

Alltid tygkassen med 

En annan sak som förändrades då, och som kanske inte är så stor eller märkvärdig, är att jag alltid har med mig en tunn tygkasse i min handväska, i fickan eller handen. Den är så bra att ha vid sådana tillfällen då mindre inköp ska göras. Jag använder en tygkasse som jag gjort själv (på bilden). När jag ska handla mat har jag med mig två större och kraftigare tygpåsar.

Jag kommer att fortsätta med inlägg där jag berättar mer om mina egna förändringar till ett mer miljövänligare och hållbarare livsstil. I detta inlägg har jag berättat om två av dem och både förändringarna är lätta att göra, så prova du med. Om du är tveksam till förändringarna, så börja kanske med en testperiod - ge det några veckor eller någon månad och se. Lycka till och kom ihåg - vår jord gläds åt alla små som stora miljömedvetna steg. 

Kommentarer

Populära inlägg