Upcycling

Upcycling översätter jag till förädling av redan producerade varor. Ordet är närbesläktat med recycling, som ju betyder  återvinning. Återbruk är ett annat ord som ofta används då det gäller att ta tillvara på en redan producerad vara. 

Jag ska förklara lite kort hur jag tänker och jobbar med detta, och då framför allt upcycling. Jag menar att det redan har producerats så mycket textilier i olika former, att vi gått och väl skulle kunna använda oss av dessa i mycket högre grad än vad vi gör idag. Att använda sådant som redan finns och som är funktionellt är positivt miljömässigt -  Jorden drar en liten vinstlott för varje plagg som inte köps i nyproduktion. Givetvis vill vi och behöver köpa nytt också, men det går att göra medvetna val (jag kommer att göra något eller några fler blogginlägg framöver just om kläder kontra miljö).


Upcycling av ett vitt gammalt bomullstyg till en kjol i gråblåspräckligt mönster

Här är en kort kjol som jag sytt. Tyget till denna är ett vitt bomullstyg som jag köpt begagnat. Alla tyger jag köper begagnade preparerar jag  på två olika sätt (textilen får koka i pottaska i första förberedelsen och med soja eller annan bönsort i den andra) så att färg och tryck fäster bättre på tyget. De färger och de tryck jag får fram på mina tyger kommer enbart från växter/grönsaksskal och gammalt järn- eller kopparskrot. 
Upcycling av ett vitt kraftigt bomullstyg till ett nytt prydnadskuddfodral



Kommentarer

Populära inlägg