Istället för plastfolie och plastpåsar



I köket tror jag de flesta använder en del plastfolie och plastpåsar för förpackning och förvaring. I min "jakt" på att hitta miljöbovar hemma, har jag även ifrågasatt dessa plaster. Eftersom jag använt en del bivax när jag skapat, låg det ganska nära till hands att testa att använda mig av just det. Jag hade sedan tidigare köpt en stor bit bivaxkub från en som har bin, så det hade jag hemma. Det finns även att beställa bivax på nätet. Jag tog helt enkelt bomullstyg (jag har använt gamla kökshanddukar) och klippte/rev ut i olika lämpliga storlekar och hade smält bivax på. Det är inte speciellt krångligt att göra. Bivaxdukarna går bra att göra rent med diskmedel och ljummet vatten.  


Jag har även gjort påsar av bivaxduk för att använda istället för plastpåsar. Jag har provat att ha både bröd och ost och haft bivaxduk/påse runt och det kanske inte går att jämföra med plast, men det funkar ok (blir lite torrt i kanterna). Annars så tycker jag att bivaxdukarna är jättebra speciellt till att täcka mat eller grönsaker som har blivit över. Jag tycker också att det ser lite trevligt ut. 

Bivaxdukar finns även att beställa eller köpa från fler olika ställen. Jag har lite i min webbutik.

När det gäller ost och annat som blir över går det ju att ha en ostkupa också. Att lägga mat eller så som blivit över och som ska in i kylskåpet, då går det alltid eller många gånger att lägga det i en skål och lägga ett fat ovanpå. 

Kommentarer

Populära inlägg