Köket - disktrasan

Det första som jag tittade på hemma för att se hur jag kunde leva mer miljövänligt, var badrummet, eller snarare dusch/bad och hårtvätt, men det kommer jag till lite senare. Jag vill i stället här börja med köket, som var det andra jag tittade över.


(Disk)trasa

Jag tror nog att den allra vanligaste disktrasan är wettextrasa. Den är i sig (materialet) inte så hemsk som man kan tro för miljön, eftersom den består av naturmaterial. Här kan du läsa om wetexduken . Det går alldeles utmärkt att tvätta wettextrasan, men håller inte så bra för tvätt.

 Jag har sedan många år allra mest använt lindisktrasor. De har många fördelar: de torkar riktigt snabbt, de kan tvättas eller kokas, de är hållbara (de första två jag hade gick det hål på efter åtta år!). De sista åren har jag använt mig av lindisktrasor som jag virkat själv och en av sorterna jag säljer (den på bilden) är en riktigt bra trasa, med dubbel lintråd.

Annat ställe som säljer lindisktrasor är (jag rekommenderar bara det som jag själv testat och tycker funkar)

Växbo lin har bra tunna lindisktrasor, som är hållbara.

Kommentarer

Populära inlägg