Deodorant

De flesta av de produkter jag skriver om att byta ut; diskmedel, duschkräm, schampoo, tvättmedel, deodorant etc., finns det med all sannolikhet en hel del artiklar om, forskning om, huruvida de är miljöfarliga eller inte. På det stora hela taget så kommer jag nog mycket sällan peka på någon forskning eller studie. Min utgångspunkt i denna blogg är istället att jag tror på att använda så naturligt det bara går, och i de allra flesta fallen, helt naturliga produkter. Jag brukar tänka så här med det mesta jag äter, har på kroppen eller köper/använder i hemmet: "kan jag se och förstå och göra mig en faktisk bild av innehållet i denna produkt?" Denna tankegång kommer jag att återkomma till mer då jag skriver om mat ur ett miljöperspektiv.



När det gäller deodorant har jag även där bytt ut till en bättre, både gällande funktion och för miljön. På bilden är den deodorant jag använder idag, och jag kan verkligen intyga att det är den allra, allra bästa jag någonsin har använt. Innehållet i den är:
Ekologisk kokosolja doftfri, ekologisk majsstärkelse bikarbonat, ekologisk jojobaolja, ekologiskt karnaubavax.
Den här deodoranten ginns både doftfri och med några olika dofter. Den finns att köpa och beställas på många olika ställen. Direkt från tillverkaren i Norrbotten går det att beställa. Naturlig deo finns att köpa här

Jag har även provat en annan bra deodorant och den är gjord på Gotland. Här kan du läsa mer om den och även beställa
Vill du göra egen deodorant, går det att göra - googla på det så får du lite tips på recept.
Jämför gärna innehållet i de deodoranterna ovan, med den här under. För mig är valet klockrent, jag blir mörkrädd bara jag ser antalet olika saker i den nedan, inte för att jag vet exakt vad allt betydet, men det är garanterat ett antal olika kemikalier och annat som varken är bra för dig eller för miljön.
Innehållet i en mer vanlig deodorant, exempelvis Rexona är följande:

Aqua
Aluminum Chlorohydrate
Steareth-2
Helianthus Annuus Seed Oil
Parfum
Steareth-20
Silica Dimethyl Silylate
Caprylic/Capric Triglyceride
Gelatin Crosspolymer
Cellulose Gum
Sodium benzoate
Hydrated Silica
Disodium EDTA
Pentaerithrityl Tetra-di-t-butyl Hydroxyhydrocinnamate
Potassium lactate
Alpha-Isomethyl Ionone
Benzyl alcohol
Benzyl Salicylate
Citral
Citronellol
Geraniol
Hexyl Cinnamal
Limonene
Linalool

Kommentarer

  1. Wow, tack för ditt fina inlägg och för att du bryr dig om innehållet i produkter. Så kul att du hittat naturlig deo! Mvh Sara Lindahl /Naturlig Deo

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg