"Hårdträning" för ett hållbart liv



Jag ligger i hårdträning på att leva på så lite som möjligt - det kanske inte är en jätteutmaning för mig, eftersom jag har en hel del vana av det sen tidigare i mitt liv.

Jag har sen två veckor tillbaka växlat upp träningen på så sätt att jag äter någon form av grönsakssoppa till lunch nästan varje dag. Det lider jag absolut inget av - det är gott och det mättar. Hemligheten med att hålla sig mätt länge på en soppa är att ha i bönor eller linser och framförallt fett/olja (jag använder raps- eller olivolja). Den här glasflaskan med soppa är lunch för mig för två dagar - känns så smidigt. Av morotsskalen gör jag morotschips, som är hur gott som helst.




Det är inte av snålhet som jag gör det här, utan det är en del i hela mitt liv. En av anledningarna är att det ligger miljövinster att minska ner på det animaliska i det du äter, men även hälsomässiga - grönsaker är ju nyttigt! Dessutom vill jag se hur mycket jag kan pressa ner mina utgifter varje månad, både av nyfikenhet (det är faktiskt lite kul!), men även för att mindre utgifter kan ge mig en större frihet i mitt liv på olika plan.

Jag tror ju även att det är bra att liksom "skala bort" saker ur ens liv, inte nödvändigtvis för alltid, men kanske ett tag i alla fall. I dag lever vi i ett slags överflödssamhälle på många olika sätt, både materiellt, men även mentalt, och när jag säger överflöd, menar jag inte det som något enbart positivt, utan kanske snarare tvärtom. Ens hälsa, både den fysiska och den psykiska kan fara illa av detta. Både mat och prylar kan lätt bli som ett substitut för verklig hållbar lycka/välmående. Jag tror på och vill gärna förespråka ett liv mer "back-to-basic".

Jag vill leva ett hållbart liv, inte bara för miljöns skull, utan också för min egen och där kommer även kosten in och är betydelsefull. Jag tror jag skriver mer om just det i ett annat inlägg.

Kommentarer

Populära inlägg