Krukväxter som levt över generationer


I den miljömedvetna andan vill jag berätta om några av de krukväxter som jag har och som kommit och gått och kommit tillbaka igen. Denna på bilden överst är en hibiskus och är en stickling från min mamma, men ursprunget så långt vi vet är ifrån 60-talet, och med all sannolikhet ännu äldre. Just jag har inte lyckats jättebra med denna sort, varför vet jag inte, men jag ger inte upp, jag ska lyckas med den eftersom den får så fantastiskt vackra blommor. Mammas hibiskus är jättestor och blommar så fint varje år.



Här är ytterligare en krukväxt som har funnits långt tillbaka i tiden. I min familj höll vi på "tappa bort" den, men tack vare att jag för säkert tjugo år sedan gett sticklingar till en kompis till mig, så kunde den hitta tillbaka den vägen. Både jag och min mamma hade på något sätt lyckats ta död på plantorna som vi hade. Denna krukväxt är en klockmalva och sorten har den mest bedårade färg som man kan tänka sig.

Jag kommer i något senare blogginlägg visa bilder på när de blommar förstås och även berätta lite om hur du själv kan göra för att beskära/forma dina krukväxter (det är jättekul ☺).

Tänk så bra, miljövänligt och gratis det kan vara att få nya krukväxter! De allra flesta krukväxter är relativt lätta att ta sticklingar av eller på annat sätt föröka.

Kommentarer

Populära inlägg