Äppelpaj blev det visst



Onsdagar är lite trevliga - tycker ni inte det? Känslan av att helgen smyger sig på kommer över en, lite så där lagom - bara ett litet pirr. Det var väl inget speciellt med just den här onsdagen, annat än att middagen råkade bli en äppelpaj. Det var förstås helt oplanerat. När det var dags att tänka på det där med mat, så låg bara äpplena där, precis framför mig, och jag tyckte där och då att det verkligen skulle passa med lite äppelpaj så här på lillördan.  



Den här äppelpajen blev, precis som de allra mesta jag äter nu för tiden, utan socker. Visst kan jag äta socker ibland, men i regel inte. Lite äpplen i bitar och lite strödadlar på. På det hade jag en blandning av smör och min fröblandning. Sen in i ugnen till det började lukta gott och den såg fin ut.


Nu var det ju så här att pajen blev inte jättegod eftersom jag vill ha en knäckig paj, inte mjuk helst. Den här blev inte det minsta knäckig tyvärr. Men, nu kommer jag till det som är gott och det är själva fröblandningen. Det är inte alls svårt att göra själv, så testa. Ni vet, jag gillar ju och vill, och har de senaste åren börjat äta "ren" mat. Jag tror att det började i och med mitt mer miljömedvetna liv och leverne, då jag började ifrågasätta olika val jag gjorde gällande inköp och så.  Tankarna smittade av sig även på mat. Jag tänker lite grann så här nu, att jag ska veta hur det ser ut, det som jag ska äta.  Låt säga så här - hur ser emulgeringsmedel ut? Nä, har ingen aning, så - bort med det, det äter jag inte. Hur ser ..... osv i all oändlighet tror jag att det kan bli. Ja, och så där håller jag på. Så alla råvaror, exempelvis tomat, havregryn, apelsin, ägg, mörk choklad, peppar osv osv, är tillåtna att äta. Jag tror att vi äter oss sjuka, inte bara på grund av felaktig kost, utan även för alla konstiga ämnen och kemikalier. 

Jo, just det fröblandningen - här är ett recept då, alltså ett recept som jag skriver recept. Jag är ju inte så mycket för att mäta:

Fröblandning/(musli) till morgonyoghurten
Linfrön
Solroskärnor
Pumpakärnor
Hackad mandel/hasselnötter
Sesamfrön
(Kokosflingor)
(Havregryn)
Hälften vatten och hälften raps- eller olivolja blandas tillsammans med lite vaniljpulver/vaniljsocker, kanel och kardemumma.
Häll alla frön i den djupa plåten och häll över vatten- och oljeblandningen (det ska inte vara så mycket av vätskan). Blanda det ordentligt så att vätskan går in i fröblandningen. 
Det ska vara i ugnen i 150 till 175 grader i ....... jag vet inte hur länge, men om jag säger så här, så i början så kan du göra något annat, men sen är det bäst att hålla sig i närheten av ugnen, eller åtminstone i köket. Rör om flera gånger för det blir lite färg på det som är längst upp. 


Kommentarer

Populära inlägg