Skala av


I vår tid, i vår del av världen, tror jag att vi har krånglat till det lite. I mitt första blogginlägg skrev jag lite om stenåldersmänniskan, kontra dagens människa och hur stor skillnad det är på oss, även fast vi egentligen har samma behov då som nu. Om du vill läsa det blogginlägget kan du klicka här.

Ett enkelt sätt att hävda varför det blivit som det blivit är att skylla på kapitalismen. Men det är ett alldeles för enkelt sätt eftersom kapitalismen på inget sätt är ett särskilt nytt påfund. Men, hur som, så tror jag nog att den åtminstone har ett finger med i det hela, kanske till och med är den själva upprinnelsen till att vi har krånglat till det (och kanske tappat bort vårt innersta jag).

Jag brukar tänka, och kan ibland säga, att vi är lurade. Vi är lurade att tro att vi behöver mer än vi i själva verket behöver. Vi är också lurade att vi ska bete oss på vissa sätt. För att förenkla det hela väldigt så ställer jag två frågor. Varför köper vi något som vi egentligen inte behöver eller ytterligare något som vi redan har? ............................ (lite utrymme för att tänka var det).
Varför tror vi att vi måste köpa något om vi har behov av något? .....................................................(utrymme för lite tankar)
Jag skulle vilja fundera vidare på den andra frågan. Jag tänker att det finns alternativa lösningar till att få det vi materialistiskt har behov av. Det allra enklaste är att låna. Är det något som behövs lång tid så är byte bra (kläder och böcker är vanligt att byta). Att tillverka det vi behöver är något som jag tycker alla skulle våga sig på. Det fina i det hela är ju att dessa tre alternativ är i stort sätt gratis - inga pengar behövs (det är väl bra).

Men jag vet att det ändå inte är så enkelt eftersom det finns både psykologiska och sociala/kulturella förklaringar (och fler andra också såsom bekvämlighet, lathet, vana osv.) till att vi ändå väljer att köpa.

Vad jag vill med detta blogginlägg är att lyfta fram och ställa frågan - precis som i mitt första blogginlägg:
- behöver vi allt vi har?
Jag vill också ställa frågor som:
- vilka är vi, vilken är du utan alla saker/alla måsten?
- vågar vi/du möta den personen/känner du den personen?

Att reflektera på såna här saker kan vara lite otäckt, men jag vill ändå utmana till det.

Och så vill jag sluta med att citera Tove Jansson: "Hela livet kan ju vara en utflykt bara man gör det till en"

ps. utflykt kan även vara en utflykt i sinnet tänkte jag lite här.




Kommentarer

Populära inlägg