Inte perfekt


Jag vill slå ett extra slag för det operfekta. Det är ju förstås olika vad vi alla tycker är perfekt, så det blir ju då lite olika vad som är operfekt. Men vad jag menar är att att till exempel ett klädesplagg som gått sönder - om det syns att du lagat det, det gör väl inget. På bilden ovan har jag lagat min gamla korta kjol, som det blivit en liten reva i. Jag lagade på så sätt att jag tog en bit vitt tyg och nålade fast på avigsidan av kjolen där reva var. Sen sydde jag med maskin där tyglappen satt och så blev det så här.


Här har jag gjort en lagning på en gammal virkad kofta, som jag tycker mycket om. Det hade på vardera ärmarna (ärmhålen) repats upp så det blivit hål. Jag tog ett garn och virkade ihop det. Jag hade inte garn i samma färg, så det fick bli lite skillnad på färgen, men det syns inte så värst alls.

Allra oftast när jag skapar, så har jag ingen strävan efter perfektion eller felfritt. För mig är det lite tråkigt med det perfekta och felfria, jag tycker att det är mer intressant med både saker och människor med lite skavanker eller vad en ska kalla det för. Förstås är vi olika i det tyckandet, men jag vill ändå lyfta upp det operfekta, jag tror nog att det behövs lite sånt i vårt tänkande, åtminstone då det gäller hur saker eller personer ser ut. Nej, våga lite mer revor, skrynklor, jack och lösa trådar.

När det gäller lagning av kläder, så är ju det förstås jättebra med tanke på miljön. Jag räknar nog att kunna använda den där koftan i minst 15 ytterligare år, har jag tur ännu längre.



Kommentarer

Populära inlägg