REKO


Jag är så glad att det nyligen startats något som heter REKO Eskilstuna. REKO står för Rejäl Konsumtion och det innebär att handla lokalproducerad mat, utan mellanhänder. I Sverige startades den första i Grästorp 2016. Idéen kommer ursprungligen från Finland, med start där 2013. 

Rent praktiskt så arrangeras det via en lokal Facebookgrupp för den aktuella orten,  så i Eskilstuna heter den alltså Reko Eskilstuna. I gruppen finns det bestämda datum för utlämning av varor samt plats. I gruppen skriver producenterna vad de har att sälja. I tråden kan då konsumenterna göra en beställning. Det kan variera över tid vilka produkter som erbjuds. 

Denna säsong finns det bland annat: lamm-, buffel- samt nötkött, marmelader och saft, höns- och vaktelägg, honung, must, grönsaker, gös, lammskinn. 


Förra gången beställde jag buffelburgare från Öja gård och de var jättegoda.


Jag beställde även finfina ägg från Albro Norrgård. Hurra för de fina färgerna på äggen också.

Jag tycker att det ligger flera olika fördelar med att handla på det här sättet. I grunden ligger det ju förstås en miljöaspekt i det, eftersom transporterna blir minimala och i många fall är dessa producenter ekologiska eller kravmärkta. Den finaste aspekten, tycker jag, är att producenterna själva får hela förtjänsten vid försäljning. Ett stort plus är att få träffa de som har fött upp djuren, vattnat grönsakerna, sett till bina, kokat saften och så vidare. Ja, hela idéen tilltalar mig mycket. 

Det har poppat upp lite alternativ  till att handla bara i affärer. Ett annat alternativ är något som heter andelsjordbruk, där konsumenten köper andel (betalar i förväg per säsong) för det som odlas och får utlämnat x antal gånger per säsong. 

Jag hoppas att det här sättet att handla kan sprida sig till annat än bara det vi äter. Jag gillar tanken på närheten i det vi konsumerar, likt samhällen och byar såsom det såg ut förr.

Kommentarer

Populära inlägg