Nya skor


Jag behövde ett par bra nya skor och köpte dessa. Eftersom jag vet att det tyvärr är svårt att hitta skor med bra kvalité och som också har ett miljötänk i här i stan, så beställde jag på nätet. Dessa skor är tillverkade i Spanien av företaget Brako. De är i skinn och skinnet de syr skor av är naturgarvat, det vill säga, de använder inte kemikalier eller krom när de garvar det. Krom är farligt.  Här är en bra sida som förklarar mer om detta

Vi får inte glömma att vi som konsumenterar faktiskt har stor möjlighet att påverka. Låt säga att det är 100 personer som går in i en butik och 70 av dessa personer frågar efter en specifik vara/tillverkare etc. Jag tror nog att de allra flesta butiksinnehavare skulle börja undra vad det var de frågade efter. Vi kan väl göra så nästa gång det är dags att köpa skor, att ställa frågan om de är naturgarvade.

Det som är de allra bästa miljömässigt är ju förstås att köpa ett par begagnade skor, sådana finns ju och ibland går det att hitta fina och även såna som knappt använts.

Att mina skor är väldigt fina (tycker jag) och låter klick-klack när jag går och troligtvis är superbra dansskor gör inte de sämre heller :)

Kommentarer

Populära inlägg