Badrummet

                                                                                                       Tvål

Det första stället i hemmet som jag tittade på med kritiska ögon (ur ett miljöperspektiv) var badrummet. Schampo,balsam och duschtvål stack ganska mycket i mina ögon, både för att det var plastflaskor, men även för innehållet.

Bra, då hade jag något väldigt konkret att börja med. I mitt letande (även här blev det på nätet, eftersom utbudet tyvärr är starkt begränsad i de lokala butikerna här) hittade jag några företag som sålde tvål, schampoo och balsam med endast naturliga ingredienser och utan plastflaskor. Det är svenska mindre företag, som tillverkar sina produkter själva. Det känns också bra att veta ursprunget och att kunna gynna småföretagare i Sverige. Ur ett miljöperspektiv är det ju också bra eftersom det blir kortare transportsträckor för produkten till köpare.


                                                                                                Schampoo
En sån här schampookub är det bara att gnida runt i håret en liten stund och sedan, precis som annat schampoo, massera runt löddret i håret (ja, det bildas lödder), och skölja ur det från håret. Busenkelt! Jag gör av med två sådana kuber per år och då har jag långt och tjockt här. Just dessa kostar 84 kronor, så det blir ju även en ekonomisk vinst att köpa dessa, jämfört med scampoo på plastflaska.


                                                                Balsam (motsvara tre normalstora flaskor)

Balsamet var inte lika lätt att bli vän med, men efter att jag provat två gånger och märkt att det fungerade som ett balsam, så blev det också en favorit. Här gör du precis likadant som med schampoot - gnider runt balsamkuben i håret, inte så mycket i hårbotten, utan på toppar, det yttre håret och där du brukar kunna få lite tovor. Det som är skillnad med flytande balsam är att du behöver jobba lite längre i håret. Men resultatet är jättebra, det kan jag verkligen intyga - jag har både tjockt  och långt hår. Du kan läsa mer om balsamet hos tillverkaren Grön Lycka .


När tvålarna blivit alldeles för små

Med hårdtvålen blir det ju lite svårt att använda den sista lilla biten. För att inte behöva slänga dessa, använder jag en liten påse och samlar upp dessa i. Påsen blir då både som en skrubb och tvål i ett. Den här på bilden, som jag virkar i lintråd, ger ett bra riv. Dessa kommer att finnas i min webbutik på ReTrashbyMaud . 

Pumpbehållare i glas

Om du har lite svårt för hårdtvålar går det alldeles utmärkt att lösa upp (riv tvålen på ett vanligt rivjärn) tvål eller schampoo  i en pumpflaska med varmt vatten i. Det finns återbrukade glasflaskor med något skydd på, så att de inte går sönder om de åker i golvet. Använder inte sådana själv, så jag har inget ställe som jag vet säljer sådana - men det finns. 

På nedan länkar kan du hitta inköpsställen till de produkterna jag skrivit om.


Kommentarer

Populära inlägg